پرده بکارت چیست؟ | مجازات پاره شدن پرده بکارت دختر | دیه پرده زدن دختر

موضوع کیفری نوشته آناهیتا قاسمی8 دقیقه
پرده بکارت چیست؟ | مجازات پاره شدن پرده بکارت دختر | دیه پرده زدن دختر
تصویر مقاله

فهرست عناوین مقاله

اشتراک گذاری مقاله:

مجازات پاره شدن پرده دختر به صورت عمدی و غیر عمدی چگونه است؟

شاید تاکنون درباره اصطلاحاتی چون دخترانگی یا پرده بکارت چیزی به گوشتان خورده باشد. در جامعه امروزه ایران دخترانی که تا به ‌حال رابطه جنسی نداشته ‌اند را به اصطلاح باکره می ‌خوانند؛ به این معنا که دختر دارای پرده بکارت است. خوب است این را نیز بدانید دختری را که پرده بکارت خود را از دست داده را نیز ثیبه می‌ نامند.

چندین عامل در آسیب رسیدن یا از بین رفتن پرده بکارت تأثیر دارند. این عوامل می ‌توانند عمدی یا غیر عمدی باشند که آسیب این جزء بدن با استفاده از هر یک از عوامل موجب پرداخت دیه به دختر خواهد شد؛ البته این در صورتی است که دختر قبل از ازدواج بکارت خود را از دست بدهد. در ادامه بیشتر به این مسئله خواهیم پرداخت.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

پرده بکارت چیست؟

پرده بکارت یا هایمن در درون اندام و ابتدای مجرای تناسبی زنان قرار دارد که یک پرده تشکیل شده از دو لایه محسوب می شود. این جزء بدن درون اندام هر شخص شکل مختلفی دارد؛ از این رو پرده بکارت برخی از افراد ممکن است هلالی، حلقه ‌ای، غربالی، مثلثی شکل و یا فاقد جایگاه منافذ باشد.

در صورتی که پرده بکارت دچار پارگی، خراشیدگی یا تورم شود می‌ گویند ازاله بکارت رخ داده است.

در شرع و همچنین در جامعه ایران داشتن پرده بکارت نشان دهنده پاکی و پاک ‌دامنی یک دختر است؛ چرا که این مسئله اثبات می‌ کند دختر تاکنون رابطه جنسی یا هم بستر بودن با جنس مخالف را تجربه نکرده است.

باید گفته شود اگر دختر پرده بکارت خود را از دست داده باشد و به ترمیم آن اقدام کند، این عمل او توسط پزشک و متخصصان به راحتی قابل تشخیص خواهد بود.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

پاره شدن پرده بکارت به صورت عمدی و غیرعمدی

برخی مواقع ممکن است پرده بکارت دختر به صورت عمدی و با رضایت یا توسط خود او ازاله شود که در این صورت حکم پاره شدن عمدی برای این عمل صادر می ‌شود و دیه نیز با توجه به همین حکم تعیین خواهد شد. دیه این عمل را ارش البکاره می ‌خوانند.

برخی معتقدند در اغلب پرونده ‌های قضایی و حقوقی ارش البکاره حدود ۲ درصد دیه کامل یک شخص در نظر گرفته‌ می ‌شود.

از سوی دیگر در صورتی که دختر بابت از دست دادن پرده بکارت خود رضایت کامل نداشته باشد و به او تجاوز شده یا از روی تهدید و اجبار و مجنون بودن به این کار رضایت دهد حکم این فعل غیر عمد بوده و متهم محکوم به پرداخت دیه مهرالمثل خواهد شد.

پاره شدن پرده بکارت به صورت غیر عمد، می ‌تواند به دلیل ورزش کردن، سقوط از ارتفاع و عوامل دیگری نیز باشد.

خوب است اشاره کنیم دیدن خونریزی به طور قطع اثبات نمی ‌کند که دختر بکارت خود را از دست داده یا نه و ندیدن خونریزی نیز اثبات کننده این مسئله نخواهد بود. از این رو بهتر است قبل از شکایت یا هر اقدام دیگری حتماً به پزشک مراجعه کنید تا از این بابت مطمئن شوید.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

دیه و مجازات پاره شدن پرده بکارت دختر

پرداخت دیه یا شیر بها از جمله مجازات ‌هایی است که قانون گذاران برای افرادی که به بدن و جسم شخصی آسیب می رسانند تعیین می ‌کند. در قانون برای آسیب یا از دست رفتن هر یک از اعضای بدن دیه خاصی مشخص شده است.

ارش همان دیه است که زمانی مورد استفاده قرار می ‌گیرد که میزان خاصی برای دیه تعیین نشده باشد و قاضی با توجه به جنایت صورت گرفته و شخصی که آن جرم را مرتکب شده ارش را تعیین خواهد شد.

در قانون به میزان دیه ازاله بکارت اشاره نشده اما به طور واضح گفته شده است، در صورتی که مردی به تجاوز و انجام اعمال ناپسند به صورت اجبار اقدام کند یا به اصطلاح حقوقی زنای عنف اتفاق بیفتد، در حالی که دختر به این کار رضایت نداشته باشد، مرد باید به دختر مهرالمثل بپردازد.

اگر دختر طی این اعمال اجباری بکارت خود را از دست بدهد مرد به پرداخت ارش البکاره نیز محکوم خواهد شد.

در صورتی که دختر به از بین رفتن بکارتش رضایت داشته و این عمل با خواست خودش انجام شده باشد نه تنها به او ارش البکاره‌ای تعلق نمی ‌گیرد بلکه ممکن است متهم نیز شناخته شود.

برخی از کارشناسان بر این اعتقادند که باید میزان ارش البکاره و مهرالمثل یکسان باشد؛ اما به طور معمول امری که تعیین می ‌کند دیه ازاله دختر چه میزان باشد حکم قاضی و مشاوره مشاوران مشورتی قضات است.

تفاوت دیه پاره شدن بکارت به صورت عمد و غیر عمد

اول بحث بهتر است اشاره کنیم پرداخت کردن یا نکردن ارش البکاره‌ و مهرالمثل به نظر و تصمیم دختر بستگی دارد و دختر تصمیم گیرنده بخشیدن یا نبخشیدن مجازات و دیه شخص متهم خواهد بود.

در ماده ۱۵۰ قانون مجازات اسلامی فرقی بین دیه پاره شدن بکارت به صورت عمدی و غیرعمدی وجود ندارد و در هر صورت متهم ملزم به پرداخت مهرالمثل است.

البته نمی‌توان گفت در پرداخت دیه پاره شدن پرده بکارت به صورت غیر عمد استثنا وجود ندارد. در برخی مواقع ممکن است پزشکان در هنگام عمل و یا در زمان درمان بیمار اقدامی انجام دهند که به صورت غیرعمد موجب پاره شدن بکارت دختر شود. در این صورت اگر قصور پزشکی صورت نگرفته و پزشک مقصر نباشد لازم به پرداخته دیه نخواهد بود.

همان ‌طور که گفته شد اگر شخص به اجبار به زنا و پاره کردن بکارت اقدام کند علاوه بر مهرالمثل ملزم به پرداخت ارش البکاره‌ نیز خواهد بود. لازم است گفته شود در صورتی که دختر به از بین رفتن بکارت خود رضایت داشته باشد دیه ‌ای برای او در نظر گرفته نخواهد شد.

تصویر مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

سخن نهایی

در این مقاله سعی کردیم به تعریف چیستی پرده بکارت و نحوه آسیب رسیدن به آن اشاره کنیم. گفتیم در صورتی که بکارت به صورت عمدی یا غیرعمدی ازاله شود شخص مقصر ملزم به پرداخت مهرالمثل خواهد بود و در صورتی که بکارت با تجاوز از بین برد مجرم باید ارش البکاره را نیز بپردازد.

اشاره کردیم ممکن است برخی مواقع مانند هنگام درمان بیمار، پرده بکارت دچار آسیب شود که در صورت نبودن قصور پزشکی پرداخت دیه نیاز است. امیدواریم این مطالب برای شما مفید واقع شده باشد.

اشتراک گذاری مقاله:

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

آخرین مقالات منتشرشده

آخرین مقالات منتشرشده

مشاوره حقوقی آنلاین وکیل وند

در هر ساعت از شبانه روز و در هفت روز هفته می توانید با به صورت تلفنی و متنی از وکلای وکیل وند مشاوره دریافت کنید.

پشتیبانی و راهنمای خدمات: 91017949-021

شنبه تا پنجشنبه ساعت 9 الی 17

دیدگاه کاربران

نظر و دیدگاه خود را در مورد این مقاله با ما در میان بگذارید.

0 کاراکتر

خدمات حقوقی وکیل وند

وکیل وند طیف گسترده ای از خدمات حقوقی را در قالب های مختلف به شما ارائه می دهد، از جمله:

  • مشاوره حقوقی متنی و تلفنی در زمینه های مختلف
  • تنظیم و نگارش دادخواست، لایحه و سایر اوراق قضایی
  • وکالت در دعاوی حقوقی و کیفری
  • انجام امور قراردادها
  • و سایر خدمات حقوقی